Wednesday, June 8, 2005

Unforgettable

Today is my beloved mum’s birthday. She’s 53 years old today.
Aku tak sempat pun pagi tadi nak wish her happy birthday since bila aku turun nak breakfast, mak tak ada sebab keluar dengan kakak aku, angah (atau aku lebih selesa dengan panggilan Umi), untuk beli ikan dan sayur kat kedai pakcik Arif. Hanya yang ada kat dapur waktu tu Along dan Kak Long yang tengah tengok Malaysia Hari Ini sambil bersarapan dengan aku.
Erm…aku hanya melangkah longlai sebab tak dapat nak salam dan kucup pipi dan tangan mak sambil ucapkan “selamat hari lahir mak…” Kat luar rumah, Ayah tengah menyapu laman. Aku capai tangannya, ku kucup dan terus start engine kereta menuju ke Pandan Mewah untuk ambil Sahlina dan ke office. Ayah dia outstation ke Kuching, so dia kena tumpang aku ke office pagi ni sejak isnin lalu hingga jumaat ni.

Sampai kat office, semua kerja dah aku settle kan semalam, cuma tengah tunggu kerja tu di review oleh Encik Zahari. Kalau ada mistakes, barulah kena buat correction kat audited report tu. Sepanjang Encik Zahari tak ada kat office, aku asyik berSMS dengan my sweetheart.
We facing a big problem and we get quarrel since a month ago. Before this tak pernah pun bertekak dan bermasalah macam ni. Dulu, we such a loving couple. Kalau bergaduh dan merajuk sikit2 tu, adat ar kan...tapi ni lain macam je.

6.12pm
Aku terus solat asar dan campakkan diri kat atas katil lepas hantar Sahlina kat rumah dia.
Balik tadi aku perasan mak tengah sibuk kat dapur menggoreng Bee Hun dan mentanak pulut kunig. Sure nak buat minum petang dan malam ni. Aku dengar pintu aku di ketuk kuat. "pak usu bangun, dah nak masuk Maghrib". Suara niece aku, Aina, terpekik dari luar bilik. Aku capai towel, mandi dan solat. Kat dapur semua tengah menunggu aku untuk sambut birthday mak. Aku baca doa selamat dan doa makan.

“Moga emak dipanjangkan umur, dimurahkan rezeki, dikurniakan kesihatan yang baik dan mendapat keredhaan Allah dunia dan akhirat...”

Umi dah beli kek (Marble Cheese Cake, favourite aku sehh…cam ne tah chubby) Ada org delivered petang tadi dengan bouquet of roses. Aku pun pergi arr ambil present yang aku beli last Monday. Aku tak beli expensive stuff pun, ye ar setakat allowance Industrial Training yang 3 ratus tu, mana nak cukup. Tapi org kata; harga hadiah tu penting, tapi dah memadai kalau kita ingat. I bought my mum a pair of shoes. She’s really like it and its cosy to her. Seronok ar, bila mak suka ape yang aku beri.

10.54pm
Aku terperap dalam bilik lepas sambut birthday mak tadi. Aku masih teringat-ingat lagi msg yang dia hantar petang tadi. Aku baca berkali-kali msg tu. Entahla...Mungkin aku kena belajar terima kenyataan.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home